Hakemusten käsittely voi viedä muutamia päiviä, jonka jälkeen voit tarkistaa hakemuksesi tilanteen Intrasta. Mikäli sinulla on jotain kysyttävää hakemuksestasi, käytä yhteydenottoon ensisijaisesti intran Yhteydenotto-toimintoa.
Järjestelmään tulee koko ajan runsaasti uusia hakemuksia ja asuntojen ja hakemusten tilanne muuttuu päivittäin. Puhelinkyselyyn emme pysty ruuhka-aikana antamaan tarkempaa tietoa hakemuksen tilanteesta. Asuntotarjouksen saaminen riippuu paljolti siitä, miten asukkaat irtisanovat asuntojaan. Kaikki hakijat eivät ota vastaan heille tarjottua asuntoa, ja joillekin hakijoille tarjouksia ei voida syystä tai toisesta tehdä. Näistä syistä asuntotarjouksen ajankohdan arvioiminen on todella hankalaa.
Emme pysty vastaamaan ruuhka-aikana tiedusteluihin puhelimitse. Paras tapa olla meihin yhteydessä on intran Yhteydenotto-toiminnon kautta.
Syksyn ruuhkassa ilman erityisiä hakuperusteita yksiötä hakevalle asuntotarjouksen saaminen on hyvin epätodennäköistä. Mikäli sinulle on tärkeää saada asunto heti opiskelujen alkuun mennessä, hae myös soluasuntoja – voit hakea vaihtoa yksiöön myöhemmin.
Asukasvalinnassa olemassa olevat asujat (vaihtohakijat) ovat ensisijalla. Yksiöön pääsee käytännössä vain vaihtohakijoita tai uusia hakijoita erittäin painavilla erityisperusteilla, jotka on selvitettävä todisteellisesti asuntohakemuksen liitteissä. Syksyllä uudet opintonsa aloittavat yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijat ovat etusijalla soluasuntoja jaettaessa.
Asunnon saaminen edellyttää, että hyväksyy asuntotarjouksen määräajassa. Mikäli tarjous hylätään, tarjotaan asuntoa seuraavalle hakijalle.
Järjestelmä laskee hakijalle pisteitä automaattisesti seuraavista tekijöistä:
- ensimmäisen vuoden opiskelija, 1 piste (soluihin)
- matka kotipaikkakunnalle, 1 piste (soluihin)
- soluasuntoasuminen Loasilla yhtäjaksoisen ja yhä jatkuvan asumisajan pituuden mukaan, 5 kk = 1 piste, 15 kk = 2 pistettä (yksiöihin)
- lapset, 4 pistettä ensimmäisestä + 1 piste seuraavista (perheasuntoihin)
- pariskunnat, 2 pistettä (perheasuntoihin)
- hakemuksen saapumispäivämäärä (tilanteissa, joissa hakijoilla on samat pisteet, edelle menee aiemmin saapunut hakemus)
Hakemuksen tilanteeseen vaikuttaa ensisijaisesti pisteet ja vasta toissijaisesti hakemuksen jättöpäivämäärä.
Muut asunnontarpeen perusteet harkitaan tapauskohtaisesti. LOAS:n toimistossa hakemusten käsittelijä voi lisätä hakijalle kiireellisyyspisteitä erityisen painavista asunnontarveperusteista, esim:
- LOASin perusparannettavista kohteista irtisanotut hakijat
- vaihdosta, armeijasta tai siviilipalveluksesta palaavat
- vuokranantajan irtisanoma sopimus ilman omaa tuottamusta
- yksiöasumista puoltava lääkärintodistus terveydentilasta
Huom! Kiireellisyyspisteet ovat hakemuskohtaisia. Jos saat hakemustasi vastaavan asuntotarjouksen, joka vanhenee tai jonka hylkäät, menetät kiireellisyyspisteet.