Palovaroitin piippaa jatkuvasti. Mitä tehdä?
Unohdin avaimen asuntooni. Miten toimia?
Mitä LOAS:n kalustus soluhuoneissa sisältää?
Onko asunnoissa kattovalaisimet valmiina?
Kattolamppu on palanut, korjaako LOAS sen?
Mitä tehdä, kun sähköä ei tule huoneeseen / pistorasioihin / tietokoneeseen?
Miten saan astianpesukoneeni / pyykinpesukoneeni asennettua?
Toimittaako LOAS polttopuita yhteisiin grilleihin?
Ajattelin pitää tuparit, jotka saattavat kestää pidempään kuin klo 23.00. Miten tulee menetellä?
Meillä oli loistavat bileet, mutta eräs vieraista löi reiän WC:n oveen. Miten jatketaan?
Haluaisin asentaa kattoon tuulettimen / uuden valaisimen. Onko tämä mahdollista?
Saanko asentaa lautasantennin parvekkeelleni?
Saako asuinhuoneiston parvekkeella tupakoida?
Saako asuinhuoneiston parvekkeella grillata?
Joku on käynyt asunnossani minun poissa ollessani. Kuka on ollut asialla?
Miksi ilmoittamaani vikaa ei ole korjattu heti?
Jääkaappini pitää kovaa ääntä käydessään. Onko se rikki?
Jääkaapin alla tai alahyllyllä on vettä. Mitä teen?
Missä voin pestä pyykkini ja paljon se maksaa?
Talon pesulassa pesukone ei toimi. Mitä tehdä?
Mitä teen, jos asunnossani on tuholaisia (hyönteisiä tms.)?
Poismuuttaessa kämppään jäi tavaroita. Säilyttääkö LOAS näitä varastoissaan?
Mihin voin lähtiessä palauttaa avaimen?
Milloin saan vakuusmaksun takaisin?
Asunnossani tuntuu viileältä. Miten toimin?
Asunnossani on liian kuuma. Miten toimin?
Kuinka kauan valmistumisen jälkeen LOASin asunnossa saa asua?
Voinko tuoda asuntoon lemmikin?
Parkkipaikallani on jonkun toisen auto, kuinka toimin?
En saa latauskaapelia irti autosta/ latausasemasta
En löydä latausasemaa sovelluksen valikosta
Mistä tiedän, että lataus on alkanut?
Miten lataan autoa matkan aikana?
Voinko ladata/ pysäköidä yhteiskäyttöautoa LOAS paikalla varaukseni aikana?
En saa ovia auki/ kiinni sovelluksen kautta
Auto ilmoittaa, että avainta ei tunnisteta. Auto ei käynnisty
Auto ilmoittaa sähkömoottorihäiriöstä
Auto ilmoittaa alhaisesta rengaspaineesta tai ESP häiriöstä
Akun varaustila Varaa heti toiminnolla/ Varaa muulle ajalle
Kuinka pitkälle pääsen täydellä akulla?
Voinko auto jättää muualle kuin lähtöpaikkaan?
Voiko joku muu käyttää sovellustani tai toimia lisäkuljettajana?
Auto oli epäsiisti noudettaessa. Tuleeko minun siivota/ pestä auto?
Autoon jäi tavaroitani, mistä saan ne?
Varaukseni on päättynyt ja en voi palauttaa autoa.
En löydä varaamaani autoa kartan mukaisesta osoitteesta.
Palovaroitin piippaa jatkuvasti. Mitä tehdä?
Jos palovaroitin piippaa noin minuutin välein, sen paristo tai akku on todennäköisesti lopussa. LOASin huolto vaihtaa palovaroittimen tällöin uuteen. Jos piippaus alkaa arkisin klo 8-16 välillä, tee intran kautta vikailmoitus. Jos piippaus alkaa muina aikoina, soita huoltopäivystysnumeroon 02001 5500.
Unohdin avaimen asuntooni. Miten toimia?
Jos avain on jäänyt sisälle asuntoon, soita ovenavauspalvelun numeroon 010 443 6144. Vartiointiliike veloittaa 20 €/avaus käteismaksuna ja 40€ laskutettuna. Voit maksaa myös pankkikortilla. Ovenavauspalvelun yhteystiedot löytyvät myös jokaisen talon ulko-ovesta. Valmistaudu todistamaan henkilöllisyytesi. LOASin toimistolta saa aukioloaikoina vara-avaimen lainaksi veloituksetta.
Kadonneesta avaimesta perimme lukkojen sarjoituksesta aiheutuvat kulut. Ilmoita avaimen katoamisesta asuntotoimistoon mahdollisimman pian. LOASilla on asukkaita varten Avainturvavakuutus, joka korvaa avainten tai lukkojen uusimisesta sekä ovien avaamisesta aiheutuneita kuluja. Lisätietoja vakuutuksesta saat asuntotoimistosta.
Miten kierrätän jätteeni?
Kaikissa LOASin jätekatoksissa on mahdollisuus lajitella jätteet. Valittavana on kuivajäte, biojäte, paperi, kartonki, metalli, lasi ja muovi. Noudatathan jätekatoksissa olevia lajitteluohjeita ja taittelet pahvin tiiviiksi, jotta muidenkin asukkaiden pahvijäte mahtuu keräysastiaan. Kierrätysohjeisiin voit myös tutustua Etelä-Karjalan jätehuollon nettisivuilla.
Mitä LOAS:n kalustus soluhuoneissa sisältää?
Kalustukseen sisältyy kirjahylly, suihkuverho, työtuoli, työvalaisin, kirjoituspöytä, laatikosto ja sänky (80x200cm). Kalustus ei sisällä mitään käyttöesineitä, kuten astioita, siivousvälineitä, patjaa, verhoja tai vuodevaatteita. Poikkeuksena Korpimetsänkatu 5 soluasunnot, joissa kalustus pitää sisällään keittiön pöydän ja tuolit + astianpesukoneen. Huoneissa ei tässä kohteessa ole kalusteita
Onko asunnoissa kattovalaisimet valmiina?
Suurimmassa osassa kohteita myös kattovalaisimet on asennettu LOASin toimesta paikalleen. Laserkatu 1, Korpimetsänkatu 5, Punkkerikatu 7 ja Anni Swanin katu 4 kohteissa kattovalaisimia ei itse asuinhuoneessa ole valmiina. Kohteissa on valaisimet valmiina eteisessä, kylpyhuoneessa ja keittiön työtasojen yläpuolella. Poikkeuksena edellä mainittujen kohteiden soluasunnot, joiden keittiöissä on myös kattovalaisin valmiina.
Kattolamppu on palanut, korjaako LOAS sen?
Asukkaan tulee itse vaihtaa kaikki kierrekantaiset lamput ja loisteputkilamput. Loisteputkea vaihtaessa tulee vaihtaa myös sytytin, jos valaisimessa sellainen on. LOASin huolto suorittaa halutessasi lamppujen vaihdon, mutta se on voimassa olevan hinnaston mukaisesti erikseen laskutettavaa työtä. Palaneiden lamppujen vaihto maksaa 20 euroa (sisältäen lamput). Suositeltavaa on käyttää energiansäästö- tai LED-lamppuja.
Soluasunnossa asukkaat ovat yhdessä vastuussa yhteisten tilojen (keittiö, wc/kylpyhuone, eteinen) lamppujen vaihdosta.
Mitä tehdä, kun sähköä ei tule huoneeseen / pistorasioihin / tietokoneeseen?
Tarkista sulaketaulusta, ettei sulakkeita ole palanut. Uudemmissa kohteissa on vikavirtakytkin voinut painua alas. Jos vika ei ole sulakkeissa eikä käyttämissäsi laitteissa, tee vikailmoitus asukkaiden intrassa.
Miten saan astianpesukoneeni / pyykinpesukoneeni asennettua?
LOAS ei asenna astianpesukoneita eikä pyykinpesukoneita. LOAS suosittelee tilaamaan koneen asennuksen / irrotuksen ammattilaiselta. Huomioi, että vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa vahinkoja, mikäli ammattilainen ei ole asentanut pesukonetta. Pesukoneiden asennus, käyttö sekä irrotus/tulppaus ovat asukkaan vastuulla. Asukas vastaa koneiden aiheuttamista vesi- ja muista vahingoista. Lue lisätietoja pyykinpesukoneen tai astianpesukoneen asennus.
Tee intran kautta vikailmoitus:
- Jos et ole varma voiko asuntoon asentaa pesukonetta.
- Jos kettiön kiintokalusteet pitää irrottaa / asentaa takaisin.
Toimittaako LOAS polttopuita yhteisiin grilleihin?
Ei. LOAS suosittelee käyttämään hiiltä grillattaessa, koska grilli ei kestä paksujen puiden aiheuttamaa kovaa kuumuutta.
Ajattelin pitää tuparit, jotka saattavat kestää pidempään kuin klo 23.00. Miten tulee menetellä?
LOAS:n säännöt kieltävät melun aiheuttamisen klo 23 — 7. Informoimalla etukäteen kaikkia lähinaapureita ja heidän suostumuksellaan on mahdollista juhlia hieman pidempään. Hyviin tapoihin kuuluu vähintään jakaa laput juhlista naapureiden postiluukuista tai laittaa se ilmoitustaululle niin että lapusta käy selville kuka on vastuuhenkilö, puhelinnumero ja mihin asti on aiottu juhlia pitää. Naapureiden mielipiteitä on kunnioitettava.
Meillä oli loistavat bileet, mutta eräs vieraista löi reiän WC:n oveen. Miten jatketaan?
Asukas on vastuussa myös vieraistaan ja heidän aiheuttamista vahingoista. Tee vikailmoitus asukkaiden intrassa ja kerro tilanteesta. LOAS:n huolto korjaa vahingon ja laskuttaa jälkikäteen. Kyseinen vika tulisi esiin viimeistään lähtötarkastuksessa, jolloin se vähennettäisiin takuumaksusta. Toimittamalla asian LOAS:n tietoon heti vahingon tapahduttua saadaan vahinko korjattua, ja vuokralainen pääsee asumaan jälleen kunnossa olevassa asunnossa.
Haluaisin asentaa kattoon tuulettimen / uuden valaisimen. Onko tämä mahdollista?
Kaikkiin asennus- ja muutostöihin tarvitaan ehdottomasti lupa LOAS:n huollolta. Tee vikailmoitus asukkaiden intrassa ja kirjoita kuvaus haluamastasi muutoksesta, niin asiaan otetaan kantaa. Asukas on vastuussa, että poismuuttaessa asunto on alkuperäisessä kunnossa. LOAS veloittaa mahdolliset lisätyöt, jotka aiheutuvat asukkaan tekemästä muutoksesta.
Saanko asentaa lautasantennin parvekkeelleni?
Et. Kaikki kiinteistöt ovat kaapelitelevisioverkossa, josta voi tilata eri maksua vastaan haluamiansa palveluita.
Saako asuinhuoneiston parvekkeella tupakoida?
Ei. Kaikki LOAS:n asunnot ovat savuttomia, ilman poikkeuksia.
Saako asuinhuoneiston parvekkeella grillata?
Grillaaminen tavallisilla grilleillä on sallittu. Edellytetään erityistä varovaisuutta. Grillissä ei missään tilanteessa saa olla avotulta, sitä ei saa jättää valvomatta ja sen läheisyydessä ei saa olla syttyviä materiaaleja.
Joku on käynyt asunnossani minun poissa ollessani. Kuka on ollut asialla?
LOAS:n huoltomiehet käyttävät yleisavainta mennessään korjaamaan asukkaan ilmoittamaa vikaa ellei toisin ole sovittu. Jokainen tilattu työtehtävä jää tietokantaan, josta voidaan selvittää huoltomiehen tekemä työ vuosienkin päähän. Soluasunnossa tulee ottaa huomioon, että vikailmoituksen on voinut tehdä myös kämppäkaveri. LOAS suorittaa myös ennakkohuoltoa kiinteistöissään, jolloin käytetään yleisavainta asukkaan poissa ollessa. Ennakkohuolloista ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen toimenpiteitä. Ulkopuolinen erikoisliike saattaa myös suorittaa koko kiinteistöä koskevia huoltotoimenpiteitä, joista myös ilmoitetaan asukkaille etukäteen.
Miksi ilmoittamaani vikaa ei ole korjattu heti?
Vikailmoitukset hoidetaan ensisijaisesti tärkeysjärjestyksen mukaan. Asumista haittaavat viat pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti. Jääkaapin toimimattomuus kesähelteillä ohittaa lattialistan maalauksen. Asukkaiden intrassa tehdyt vikailmoitukset kirjautuvat reaaliaikaisesti huollon työlistalle ja voit seurata itse ilmoituksen käsittelyä. Jos ilmoittamasi vika on välitöntä vaaraa aiheuttava tai suunnattomasti asumista haittaava (vrt. jääkaappi), voit soittaa myös ilmoituksen jättämisen jälkeen asuntotoimistoomme. Asuntotoimiston virkailijat ilmoittavat huollon työjohdolle erittäin kiireellisistä tapauksista.
Asun kalustetussa asunnossa, mutta haluan käyttää omia huonekaluja. Löytyykö varastotilaa LOAS:n käyttämättömille kalusteille?
Valitettavasti ei löydy. Asukas voi säilyttää tavaroitaan omassa irtainvarastossa. (ns. häkkivarasto) Kalusteita ei saa missään tapauksessa säilyttää varaston käytävillä tai parvekkeella. Lähtötarkastuksessa kaikkien LOAS:n kalusteiden tulee olla asunnossa paikallaan ja koottuina.
Jääkaappini pitää kovaa ääntä käydessään. Onko se rikki?
Nykyisten ympäristöystävällisempien jääkaappien käyntiääni on hieman äänekkäämpi kuin entisten. Asialle ei voida tehdä mitään. Äänen voimakkuutta voi yrittää pienentää vetämällä jääkaappia hieman irti seinästä, jolloin ääni voi vaimentua.
Jääkaapin alla tai alahyllyllä on vettä. Mitä teen?
Jääkaapin sisällä oleva kosteus tiivistyy vesipisaroiksi. Vesi valuu jääkaapin takaseinää pitkin kouruun ja kourussa olevaan vedenpoistoputkeen. Jos vedenpoistoputki menee tukkoon, jääkaapin alahyllylle kertyy vettä. Jos vettä kertyy jääkaapin hyllylle tai jääkaapin alle, puhdista vedenpoistoputken aukko.
Missä voin pestä pyykkini ja paljon se maksaa?
Jokaisessa kohteessamme on pesula, jonka käyttö on maksutonta asukkaillemme. Sijainnin voit tarkistaa kohde-esittelyissä. Säästä huomattavasti pesukuluissa annostelemalla oikein. Lappeenrannassa veden kovuus on pehmeä ja siksi normaalia vähempi pesuainemäärä riittää. Katso tarkemmat ohjeet pesuainelaatikon kyljestä.
Talon pesulassa pesukone ei toimi. Mitä tehdä?
Ennen vikailmoituksen tekemistä lue vielä kerran annetut käyttöohjeet. Eräät pesuohjelmat eivät linkoa ollenkaan, josta johtuu pyykin jääminen märäksi. Tarkista myös virtakytkimien asento.
Mitä teen, jos asunnossani on tuholaisia (hyönteisiä tms.)?
Jos asunnossa on tuholaisia tai muita hyönteisiä tee vikailmoitus. Pääsääntö on se, että vuokranantajan tulee suorittaa tuholaisten torjunta, mikäli huoneistossa havaitaan tuholaisia (hyönteisiä tms.), jotka voivat levitä rakenteissa toisiin huoneistoihin. Vuokranantajan vastuu ei ulotu tämän pidemmälle eli vuokranantaja ei joudu korvaamaan syötyjä elintarvikkeita, muuta tuhoa tai haittaa hyönteisistä, jos sellaista aiheutuu vuokralaiselle. Mikäli vuokralainen on tuonut tuholaiset huoneistoon, niin tässä tapauksessa vastuulliseksi torjuntatoimenpiteistä voi joutua myös vuokralainen. Sellaiset tuholaiset, jotka pesivät ihmisissä, eivät kuulu vuokranantajan vastuulle.
Kohteessamme ovat nurmialueet olleet pitkään hoitamattomat ja siivous on laiminlyöty jatkuvasti. Mihin voin ilmoittaa?
Huoltoyhtiön toimintaa valvovat LOAS:n työntekijät. Ruusuja ja risuja ohjataan mielellään eteenpäin asianomaisille. Helpoin tapa tuoda LOAS:n tietoon tarpeellisiksi katsomiasi asioita on tehdä vikailmoitus asukkaiden intrassa.
Poismuuttaessa kämppään jäi tavaroita. Säilyttääkö LOAS näitä varastoissaan?
Ei säilytä. Asunnon luovuttamisen jälkeen huoneisto tyhjennetään kaikista tavaroista / vaatteista / kalusteista, jotka viedään jätteenkäsittelyyn. Jos asukas jättää asuntoon tavaroita pois muuttaessaan, laskutetaan asunnon tyhjentämisestä syntyneet kulut asukkaalta.
Mihin voin lähtiessä palauttaa avaimen?
Avaimen palautus tapahtuu asuntotoimiston ulko-oven vieressä olevaan lukolliseen postilaatikkoon kirjekuoressa, jossa on nimi ja osoite.
Sain laskun yhteistilojen siivouksesta, vaikka en ole muuttanut mihinkään. Miten tämä on mahdollista?
Vuokralaisen tulee hoitaa asuntoa huolellisesti ja soluasunnon yhteistiloista vastaa jokainen asukas. Huoltomies on voinut käydä tekemässä lähtötarkastuksen kämppiksellesi ja jättänyt siivouskehotuksen yhteisiin tiloihin. Niitä ei ole siivottu määräajassa, jolloin LOAS on tilannut siivousliikkeen asuntoon ja laskuttanut asukasta / asukkaita. Asukas on vuokrasopimusta allekirjoittaessaan sitoutunut sääntöihin. LOAS voi myös jättää siivouskehotuksen muussa yhteydessä, jos havaitaan laiminlyöntejä huoneiston siivoamisessa. Jos siivouskehotuksen jälkeen asuntoa ei ole siivottu, LOAS tilaa siivousliikkeen ja laskuttaa asukasta / asukkaita.
Milloin saan vakuusmaksun takaisin?
Vakuusmaksu palautetaan viimeistään kahden (2) kuukauden kuluessa vuokrasopimuksen päättymisestä, mikäli kaikki velvoitteet LOAS:tä kohtaan on hoidettu. Mahdolliset siivous / korjauskulut vähennetään vakuusmaksusta. Siivouskulut voi välttää suorittamalla perusteellisen lähtösiivouksen.
Asunnossani tuntuu viileältä. Miten toimin?
Loasin asunnoissa normaali lämpötila on 20-22 °C. Tarkista termostaatin säätö ennen vikailmoituksen tekoa. Käännä patterin termostaatti auki vastapäivään. Myötäpäivään käännettäessä patteri kylmenee.
On normaalia, että patteri ei tunnu lämpimältä, jos huoneen lämpötila on yli 22°C.
Tarkista myös, että termostaattia tai patteria ei ole peitetty verhoilla ja että patterin edessä ei ole suuria huonekaluja estämässä lämmön leviämistä huoneeseen.
Asunnossani on liian kuuma. Miten toimin?
LOAS huolehtii talokohtaisen ilmanvaihdon toimivuudesta. Asukas voi omilla toimenpiteillään vaikuttaa asunnon lämpötilaan merkittävästi. Katso vinkit asunnon viilentämiseksi helteillä täältä.
Kuinka kauan valmistumisen jälkeen LOASin asunnossa saa asua?
Vuokralaisen asumisoikeus opiskelija-asunnossa päättyy valmistumista tai opintojen lopettamista seuraavan heinäkuun viimeisenä päivänä. Esim. jos vuokralainen valmistuu 29.7. kuluvaa vuotta, saa hän asua LOASilla saman vuoden heinäkuun loppuun asti. Jos vuokralainen valmistuu 31.7. jälkeen, asumisoikeus on seuraavan vuoden heinäkuun loppuun asti. Muistathan huolehtia sopimuksen irtisanomisesta intrassa.
Voinko tuoda asuntoon lemmikin?
Lemmikit ovat tervetulleita asuntoihimme poislukien soluasunnot sekä Korpisuonkatu 14 A-talo
Mitä tehdä, kun TV ei näy?
LOASin kohteissa näkyy Telian kaapeli-TV. Ongelmatilanteissa ota yhteyttä Telian vikapalveluun puh. 020 690 400.
Parkkipaikallani on jonkun toisen auto, kuinka toimin?
Soita pysäköinninvalvontaan puh. 010 325 2165. Pysäköinninvalvoja käy tarkastamassa tilanteen ja jättämässä väärinpysäköinnistä valvontamaksun.
Miten liesituuletin toimii?
Liesituulettimen tehoja ei voi säätää itse. Tuuletus toimii koko ajan puoliteholla ja tehostetusti klo 7-9, 11-13 ja 17-19 (poikkeuksena Reippaankadun ja Upseeritien asunnot, joissa asukas voi itse säätää liesituulettimen tehoa). Muistathan huolehtia, että liesituulettimen suodatin on puhdas. Liesituulettimen suodattimen puhtaanapito kuuluu asukkaan velvollisuuksiin. Voit pestä metallisen suodattimen astianpesukoneessa tai tiskiharjalla.
En saa latauskaapelia irti autosta/ latausasemasta
Varmista, että autoon ei ole kytketty virtaa päälle. Jos virta on kytketty päälle, sammuta auto. Sulje auton ovet uudelleen apin kautta ja avaa ovet. Tämän jälkeen kaapelin pitäisi irrota. Kaikissa latausasemissa on myös QR kooditarra opasvideon katsomiseksi.
Kaapeli ei ole irrotettavissa latausasemasta normaalitilanteissa. Matkan aikaiset lataukset tehdään pikalatureilla, joissa on kiinteä kaapeli latausta varten, esim. ABC lataus. Tarvittaessa soita päivystysnumeroon 03 5224220, jos varauksesi aikana et pysty käyttämään pikalatureita ja tarvitset kaapelin mukaasi.
En löydä latausasemaa sovelluksen valikosta
Tarkista, että olet tehnyt kaiken oikeassa järjestyksessä. Jos silloinkaan asemaa ei löydy, tarkista onko lataus alkanut automaattisesti. Kun latausasemassa palaa sininen väri ja auton latausluukussa vilkkuu vihreä valo, auto latautuu. Jatka päättämään varauksesi ”Ohita” painikkeella. Mikäli auto ei lataudu, soita päivystysnumeroon 03 5224220.
Mistä tiedän, että lataus on alkanut?
Kun lataus on käynnissä, latausaseman kehän väri on sininen ja auton latausvalo vilkuttaa vihreää valoa.
Miten lataan autoa matkan aikana?
Lataa puhelimeesi lataussovelluksia esim. ABC lataus, K-lataus. Käytä pikalatausta ajan säästämiseksi. Lataukset ovat maksullisia.
Voinko ladata/ pysäköidä yhteiskäyttöautoa LOAS paikalla varaukseni aikana?
Voit pysäköidä varauksesi aikana, mutta lataaminen ei onnistu. LOAS tarjoaa vain alkulatauksen, jonka tilan asiakas itse varmistaa ”Heti”-varauksissa. ”Varaa muulle ajalle”-varauksissa alkulataus luvataan 60% tasolle, ei siis 100%.
Mikäli lataus on alhaisempi kuin 60%, ilmoita siitä palauteosiossa.
En saa ovia auki/ kiinni sovelluksen kautta
Tarkista, että verkkoyhteys on hyvä ja että olet laittanut puhelimesi Bluetooth-toiminnon päälle. Jos nämä ovat kunnossa eivätkä ovet silti aukea, soita päivystysnumeroon 03-5224220.
Auto ilmoittaa, että avainta ei tunnisteta. Auto ei käynnisty
Lukitse auto, odota hetki ja avaa ovet uudelleen. Auton pitäisi nyt käynnistyä. Syynä voi olla hetkellinen verkon katoaminen tai esim. pesun aikainen virransäästötila. Virransäästötila kytkeytyy päälle, kun auto on käynnissä, mutta sillä ei ajeta. Virransäästötila voi kytkeytyä päälle myös autopesulassa. Virransäästötilassa riittää usein Start-napin hetkellinen painaminen.
Auto ilmoittaa sähkömoottorihäiriöstä
Mikäli auto ei pyydä pysähtymään, voi autolla ajaa määränpäähän. Auto voi pyytää pysähtymään ja sammuttamaan moottorin viiden minuutin ajaksi. Mikäli moottorin sammutuksen jälkeen ilmoitus vielä palaa ruutuun, soita Peugeot tiepalveluun puh. 0800143143. Tiepalvelusta saa apua 24/7. Pyydä tiepalvelua olemaan myös yhteydessä City Yhteisautoihin puh. 03 5224220, jotta voimme alkaa järjestelemään alkamassa olevia varauksia.
Auto ilmoittaa alhaisesta rengaspaineesta tai ESP häiriöstä
Tarkista, että renkaissa on ilmaa ainakin silmämääräisesti, eikä rengas ole huomattavasti vajonnut.
Mikäli renkaat näyttävät olevan ok, toimi seuraavasti auton ollessa pysähdyksissä:
valitse näytöltä auto-kuvake kuvakkeen alta löytyy alentuneen rengaspaineen tarkistus paina tarkistus ja kuittaa ok merkillä, valon tulisi sammua.
ESP häiriön yleinen syy on anturihäiriö, joka sammuu yleensä, kun auto pysäytetään ja sammutetaan. Mikäli häiriöilmoitus jää palamaan, autolla voi jatkaa ajamista. Palautuksen yhteydessä ilmoita asiasta palauteosiossa tai soittamalla päivystys numeroon 03 5224220.
Akun varaustila Varaa heti toiminnolla/ Varaa muulle ajalle
Varaustilaa ei voida taata, kun varaat auton ”Varaa heti”-toiminnolla. Tarkista aina akun varaus sovelluksesta ennen varauksen viimeistelyä. Alhaisen akunvarauksen aiheuttamat hinauskulut latausasemalle veloitetaan asiakkaalta. Tehdessäsi varauksen muulle ajalle lataus autossa on 60% luokkaa, ei siis 100%.
Kuinka pitkälle pääsen täydellä akulla?
Kesäaikaan normaali ajomatka on n. 300 km ja talviaikaan n. 200 km.
Akun kestoon vaikuttaa kuljettajan ajotapa ja talvella kovat pakkaset. Kovilla pakkasilla ajomatka voi lyhentyä jopa puoleen kesäaikaisesta ajomatkasta.
Voinko auto jättää muualle kuin lähtöpaikkaan?
Auto tulee aina palauttaa nouto-osoitteeseen.
Voiko joku muu käyttää sovellustani tai toimia lisäkuljettajana?
Sovellus on henkilökohtainen, eikä omia tunnuksia voi antaa toiselle käytettäväksi. Lisäkuljettajan ajokortista tulee toimittaa kuva sähköpostitse vesa@yhteisautot.fi. Kiireellisissä tapauksissa soita päivystysnumeroon 03 5224220.
Auto oli epäsiisti noudettaessa. Tuleeko minun siivota/ pestä auto?
Ensisijaisesti siisteydestä vastaa käyttäjä. Auto tulee puhdistaa käytön jälkeen roskista ja pesettää tarvittaessa. Autoista löytyy Pesuparkin pesukortit auton pesua ja imuroimista varten.
Autoon jäi tavaroitani, mistä saan ne?
Autoon jääneitä tavaroita voi kysyä numerosta 03-5224220. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan vastaa tavaroista, joita autoon on jätetty.
Voinko jatkaa varaustani?
Varauksesi aikana voit jatkaa aikaa toiminnolla ”Jatka varausta”. Varausta voidaan jatkaa sovelluksen mahdollistamalle ajalle.
Varaukseni on päättynyt ja en voi palauttaa autoa.
Auto tulee aina palauttaa varauksen päättymiseen mennessä. Mikäli et pysty palauttamaan autoa jostakin syystä, tulee siitä ilmoittaa päivystysnumeroon 03 5224220. Toimittajalla on oikeus laskuttaa auton palauttamatta jättämiseen liittyvät kulut ja mahdolliset seuraavien varausten peruutukset käyttäjältä.
En löydä varaamaani autoa kartan mukaisesta osoitteesta.
Sovelluksen kartta näyttää alueen vapaana olevat autot, mutta sovelluksen kartta ei näytä autojen sijaintia tarkasti. Löydät auton käyttämällä mitä tahansa karttapalvelua annettua osoitetta hyödyntäen.
Anni Swaninkatu 4 autot ovat talon sisäpihalla ja käynti sinne on Valtakatu ja Koulukatu väliseltä osuudelta noin puolella välissä olevasta ajoluiskasta, joka vie talon sisäpihalle. Autot löytyvät niille varatuista talon autokatospaikoista.
Mikä on varausaika?
Varausaika on se aika, jonka olet varannut ja maksanut.
Sovellus toimii ainoastaan varatun ajan puitteissa. Auto tulee ottaa käyttöön sekä varauksen päättyessä lukita ovet ja kytkeä lataukseen varatun ajan puitteissa. Sovellus ei toimi, jos yrität ottaa autoa käyttöön tai palauttaa sitä varatun ajan ulkopuolella.
Omavastuu vahingon sattuessa
Kuljettajan omavastuu vahingon sattuessa on 1000€. Vahingolla tarkoitetaan itse aiheutettua vahinkoa, toisen aiheuttamaa vahinkoa, jossa syyllisyyttä ei voida todistaa, eläimen aiheuttamaa vahinkoa, vahinkoa, joka on kohdistunut renkaisiin tai vanteisiin sekä vahinkoa, joka kohdistuu tuulilasiin tai muihin auton laseihin.
Kuitenkin kokonaisvastuu tahallisen tai välinpitämättömyydestä (esim. tuulilasi hankautuu pesunesteen ollessa loppu) johtuvan vahingon korjauskuluista on asiakkaalla.
Tuulilasinpesuneste on loppu
Asiakas on velvollinen täyttämään tuulilasinpesunesteen omalla kustannuksellaan, mikäli neste loppuu varauksen aikana. Toimittaja täydentää nesteet tarkastuskäyntien yhteydessä.
Voinko pysäköidä oman autoni vuokraamani yhteiskäyttöauton paikalle?
Oman auton pysäköinti yhteiskäyttöauton ruutuun ei ole sallittua.