

Loistavaa, että tulit LOASille! Lue alta muutamia lyhyitä vinkkejä ja tietoiskuja mitä nyt kannattaa tehdä ja miten meillä asutaan.
Lue intrassa sopimuksen liitteenä olevat vuokrasopimusehdot tarkasti. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika on toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa vuokralaisen puolelta yksi kuukausi, joka lasketaan irtisanomiskuukauden viimeisestä päivästä eteenpäin. Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa kesken sopimuskauden. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanominen hoituu kätevästi intran kautta.
Suurimmassa osassa kohteitamme vuokraan sisältyvä käyttömaksu kattaa sähkön, veden, pesutuvan ja lenkkisaunan käytön. LOASin Sepossa (Yliopistonkatu 28 G) ja Timpassa (Laserkatu 1) asukkaan on tehtävä oma sähkösopimus. Näissä kahdessa kohteessa myös vesi laskutetaan kulutuksen mukaan (ennakkomaksu vuokran yhteydessä kuukausittain, tasaus 2 krt/vuosi).
Jos olet muuttamassa kalustettuun asuntoon, veloitetaan sinulta vuokran yhteydessä kalustemaksu. Kalustus pitää sisällään sängyn rungon 80 x 200 cm (ei patjaa), kirjoituspöydän, työtuolin, pöytävalaisimen, kirjahyllyn ja laatikoston sekä keittiössä pöydän ja tuolit. Kalustus ei sisällä mitään käyttöesineitä, kuten astioita, siivousvälineitä, vuodevaatteita tai verhoja. Poikkeuksena Korpimetsänkatu 5 soluasunnot, joissa kalustus pitää sisällään keittiön pöydän ja tuolit + tiskikoneen. Makuuhuoneissa ei tässä kohteessa ole kalusteita.
Vuokralaskun saat sähköpostitse. Eräpäivä on aina 5. päivä. Mikäli vuokranmaksu viivästyy, ota intran kautta meihin yhteyttä. Maksumuistutuksen lähettämisestä perimme 5 euron huomautusmaksun.
Saat avaimen uuteen asuntoosi LOASin toimistolta osoitteesta Laserkatu 1 C viimeistään muuttopäivänä klo 12 jälkeen. Jos asunnon vuokrasopimuksen alkamispäivä on arkilauantai, pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä taikka joulu- tai juhannusaatto, muuttopäivä on ensimmäinen arkipäivä tämän jälkeen. Voit tiedustella avaimen saannin ajankohtaa laittamalla meille viestiä intran kautta.
Säilytä avainta huolellisesti. Jos avain katoaa, lukkojen sarjoituksesta aiheutuu huomattavia kuluja, jotka veloitetaan asukkaalta. Jos avain jää asuntoon, voit toimiston aukioloaikana käydä lainaamassa avainta ilmaiseksi. Vartiointiliike avaa oven maksua vastaan. Vartiointiliikkeen yhteystiedot löydät jokaisen asuintalon ulko-ovesta. LOASilla on asukkaita varten Avainturvavakuutus, joka korvaa avainten tai lukkojen uusimisesta sekä ovien avaamisesta aiheutuneita kuluja. Lisätietoja vakuutuksesta saat asuntotoimistosta.
Jos avaimesi on elektroninen Abloy Cliq-avain, ole mahdollisissa asumisen aikaisissa vikatilanteissa (avain näyttää punaista valoa) yhteydessä asuntotoimistoon. Cliq-avain on ohjelmoitu toimimaan jatkuvasti. Asukkaan ei tarvitse päivittää avainta talojen seinissä olevissa ohjelmointiyksiköissä.
Ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin tarkastaa asunnon kunto ja mahdolliset viat. Aloita intrassa täyttämällä asuntokortti ja ilmoita kaikki ilmenneet viat ja puutteet nimenomaan asuntokortilla. Kaikista puutteista tulee liittää kuvat. Asuntokortilla ilmoitetut viat arvioidaan ja niistä luodaan tarvittaessa vikailmoitukset. Kiireelliset ja edelliseltä asukkaalta unohtunut poismuuttosiivous kannattaa lisäksi ilmoittaa soittamalla heti toimistolle.
Asuntokortin täyttäminen on sinun kannaltasi tärkeää, ettei asunnossa mahdollisesti jo olevia vikoja/puutteita veloitettaisi poismuuton yhteydessä sinulta.
Löydät nettisivuilta asuinalueiden ja -kohteiden tarkemmat tiedot. Jokaisen asuinkohteen perustiedoissa on listattuna esim. häkkivarastojen, pyykkituvan ja asukassaunojen sijaintitiedot.
Intrassa varaat kätevästi autopaikan, sauna- tai pesulavuoron. Intran kautta saat nopeasti yhteyden asuntotoimistoon ja voit tehdä vika- sekä häiriöilmoituksia. Anni Swanin katu 4, Kalliopellonkatu 10 ja Punkkerikatu 7 kohteissa myös häkkivarasto tulee varata intran kautta.
Solussa asuminen on loistava tilaisuus tutustua uusiin ihmisiin. Tutustuminen kämppikseen on hyvä aloittaa sopimalla yhteiset pelisäännöt asumiseen ja siivoukseen liittyen. Asukkaat ovat yhdessä vastuussa yhteistilojen siisteydestä ja siitä, että tilat (wc, kylpyhuone, keittiö, eteinen ja parveke) jäävät siistiksi myös silloin, kun joku asukkaista muuttaa pois.
Voit intran kautta ottaa yhteyttä jo ennen muuttoa soluasuntosi muihin vuokralaisiin. Avaa sopimus ja löydät Yhteydenotto kämppikseen-toiminnon.
Keskustele kämppiksen kanssa ainakin seuraavista asioista:
Siivous
Milloin siivotaan? Onko siivousvuorot ok? Voiko astiat lojua viikonkin tiskaamatta keittiössä?
Yhteisten alueiden (keittiö, eteinen, wc, kylpyhuone ja parveke) siivous on kaikkien asukkaiden
vastuulla.
Yhteiset tilat
Mille hyllylle tavarat keittiönkaapeissa? Entä jääkaapissa ja pakastimessa? Ostetaanko wc‐ ja
talouspaperi sekä siivousaineet yhdessä? Sopikaa yhteisiin ostoksiin vaikka vuorot ja merkitkää
lapuilla/teipillä missä kukin säilyttää tavaroita ja ruokaa.
Hiljainen aika
Mihin aikaan musiikkia voi vielä soittaa tai kavereita käydä kylässä? LOASin taloissa yleinen
hiljainen aika on klo 23.00‐07.00.
Kunnioita toisen omaa tilaa ja tavaroita
Voiko kahvit keittää kämppiksen keittimellä? Entä käyttää kylppärissä olevaa shampoota, kun
oma on loppu? Ole huomaavainen, älä lainaa toisen tavaroita lupaa kysymättä.
Puhuminen voi ratkaista monta ongelmaa
Astiat tiskaamatta ja roskat viemättä? Pienistäkin häiritsevistä asioista kannattaa puhua
kämppikselle heti, niin yhteiselo sujuu paremmin. Ole myös valmis kompromisseihin, sillä ei ole
yhtä oikeaa tapaa elää ja olla.
Asuminen ja opiskelu on mukava aloittaa viihtyisässä kodissa ja ympäristössä. Aluksi kannattaa tutustua järjestyssääntöihin, joita tässä muutama:
Illanviettoihin voi varata LOASin kerhotiloja, kysy lisää toimistoltamme. Varaus on mahdollista tehdä vähintään viikko ennen tilaisuutta. Tilaisuuksissa noudatetaan kerhotilojen järjestyssääntöjä.
Joskus naapurin juhlista saattaa aiheutua häiriötä. Mikäli kovaääniset juhlat toistuvat, keskustele häiriön aiheuttajan kanssa ensin tilanteesta. Jos tilanne jatkuu, voit ilmoittaa häiriöstä LOASille intrassa täytettävällä lomakkeella (häiriöilmoitus). Selvitämme asianosaisen kanssa, miten häiriö saadaan loppumaan.
Vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti asukas sitoutuu koko asumisen ajan hoitamaan huolellisesti asuntoa ja sen yhteisiä tiloja. Soluasunnossa kaikki asukkaat ovat vastuussa yhteisistä tiloista. Suosittelemme sopimaan asumisen ja siivouksen pelisäännöistä aina solun asukkaan vaihtuessa. Siivouskulut peritään asukkaalta/asukkailta, mikäli esim. huollon käynnin yhteydessä asunto todetaan huonosti hoidetuksi tai loppusiivous on jäänyt poismuuton yhteydessä tekemättä.
Asunnon perussiisteystasoa kannattaa ylläpitää koko asumisajan. Ylläpitosiivoukseen riittää normaali viikkosiivous: imurointi, pintojen pyyhkiminen ja jätteiden pois vieminen. Uuni/liesi ja jääkaappi kannattaa puhdistaa säännöllisesti. Kun jo asumisaikana huolehtii asunnon perussiivouksesta, poismuuttosiivous on aina paljon helpompaa.
Suurimmassa osassa LOASin kohteita on tarjolla vuokraan sisältyvä Lnet-tietoverkko, johon liittyäksesi tarvitset 8-napaisen ns. RJ-45 -liittimillä varustetun lähiverkkokaapelin. Kahdessa asuntokohteessa (Kalliopellonkatu 10 ja Leirikatu 2) on tarjolla kaapeloidun verkon sijaan langaton verkko. Tarjolla on oppilaitosten tunnuksilla toimiva eduroam sekä LOASin intrasta löytyvillä tunnuksilla toimiva WLNET. Eduroamin käyttöönottoon löytyy ohjeita myös LUT:n Uni -palvelusta.
Kohteessa Reippaankatu 2 tarjolla on Telian kaapelimodeemiyhteys. Lisätietoja nettiyhteydestä löydät täältä.
Jätteiden lajittelu kuuluu asukkaan velvollisuuksiin. Jätekatoksissa on säiliöt kuivajätteelle, biojätteelle, paperille, kartongille, metallille, lasille ja muoville. Noudatathan jätekatoksissa olevia lajitteluohjeita ja taittelet pahvin tiiviiksi, jotta muidenkin asukkaiden pahvijäte mahtuu keräysastiaan. Tutustu lajitteluohjeisiin täällä.
Asuntojen normaali lämpötila on 20-22°C. Ennen kuin teet vikailmoituksen asunnon lämpötilasta, tutustu alla olevasta linkistä asukkaan ohjeeseen lämmitykseen liittyen.
LOASin kaikissa taloissa on kiinteistövakuutus, josta voidaan korvata kiinteistöille aiheutuneiden vahinkojen kustannuksia (esim. putkirikot). Kiinteistövakuutus ei korvaa asukkaan kiinteistölle aiheuttamaa vahinkoa eikä asukkaan omaisuudelle aiheutuneiden vahinkojen kustannuksia. Omaisuutesi turvaamiseksi kannattaa ottaa kotivakuutus. Kotivakuutus on halpa turva, jos vahinko sattuu.
Palvelemme asukkaita toimistolla ma-pe klo 12.00-16.00. Intran, sähköpostin ja puhelimen välityksellä toimisto palvelee ma-pe klo 8-16. Huolto palvelee ma-pe klo 8-16. Poikkeuksista aukioloaikoihin tiedotamme kotisivuillamme sekä sosiaalisen median kanavissa.
Seuraamalla meitä Facebookissa ja Instagramissa saat nopeimmin tiedon ajankohtaisista asioista, palveluista ja aukioloajoista. Löydät LOASin somesta myös asumiseen liittyviä vinkkejä, asuntoesittelyitä ja leikkimielisiä kilpailuja. Tilaamalla LOASin uutiskirjeen suoraan sähköpostiisi, pysyt ajan tasalla ajankohtaisista asioista ja kuulumisista – saat myös hyviä vinkkejä ja tietoa ensimmäisten joukossa. Uutiskirje julkaistaan enintään kerran kuussa. Kannattaa kurkata myös usein kysytyt kysymykset, mikäli joku asia askarruttaa.
Asumisneuvonta on matalan kynnyksen tukipalvelu LOASin asukkaille kaikkiin asumisen ongelmatilanteisiin ja kysymyksiin liittyen. Voit olla yhteydessä, jos sinulla on haasteita elämänhallinnan kanssa, vuokranmaksukykysi on alentunut, tarvitset opastusta tukien hakemiseen tai naapurissa vietetään toistuvasti sellaista elämää, että se häiritsee muita asukkaita. Tarjoamme tukea ongelmatilanteissa ja pyrimme tarvittaessa myös ohjaamaan eteenpäin oikeanlaisen avun ja tukipalvelun saamiseksi. Tavoitteenamme on aina asukkaan tilanteen parantuminen ja asumisen normaali jatkuminen. Kätevimmin saat apua tilanteeseesi lähettämällä meille viestiä intran Yhteydenotto-toiminnon avulla
LOASin asukkaat voivat tilapäisesti vuokrata asuntonsa opintoihin liittyvän työharjoittelun tai opiskeluvaihdon ajaksi. Kesäkuukausien (touko-elokuu) aikana erityistä perustetta jälleenvuokraukselle ei vaadita. Soluasunnon voi jälleenvuokrata vain samaa sukupuolta edustavalle. Jälleenvuokraussopimus tehdään Intrassa. Kirjaudu Intraan, avaa sopimuksesi ja klikkaa kohtaa Ali- ja jälleenvuokraukset. Täytä lomake ja liitä oheen tekemänne sopimus LOASin hyväksyttäväksi. Lataa pdf-tiedostona malli sopimuspohjasta jota voitte käyttää. Lukuvuoden aikana ali- ja jälleenvuokraus on mahdollista vain opiskelijastatuksen omaaville.
LOAS tarjoaa asukkailleen edullisesti sekä polkupyöriä että autoja yhteiskäyttöön.
Lopuksi vielä kerran, tervetuloa LOASille!
p.s. Muistathan tehdä sähköisen muuttoilmoituksen digi- ja väestötietovirastolle!