Olet tässä

UKK - Usein kysytyt kysymykset

Ennen kuin otat yhteyttä asiakaspalveluumme, tutustu oheisiin useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Kenties löydät vastauksen myös omaan kysymykseesi? 

Unohdin avaimen asuntooni. Miten toimia?

Jos avain on jäänyt sisälle asuntoon, soita Turvatiimin numeroon 020 736 3201 ja kerro soittavasi LOASin kohteesta ja tarkka osoitteesi. Turvatiimi veloittaa 20 €/avaus käteismaksuna ja 30€ laskutettuna. Voit maksaa myös pankkikortilla. LOASin toimistolta saa aukioloaikoina vara-avaimen lainaksi veloituksetta.

Kadonneesta avaimesta perimme lukkojen sarjoituksesta aiheutuvat kulut. Turvatiimin tiedot löytyvät myös ilmoitustaululta tai asukkaiden intrasta. Valmistaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

Miten kierrätän jätteeni?

Kaikissa LOASin jätekatoksissa on mahdollisuus lajitella jätteet. Valittavana on kuivajäte, biojäte, paperi, kartonki, metalli ja lasi. Noudatathan jätekatoksissa olevia lajitteluohjeita ja taittelet pahvin tiiviiksi, jotta muidenkin asukkaiden pahvijäte mahtuu keräysastiaan.

Mitä LOAS:n kalustus soluhuoneissa sisältää?

Kalustukseen sisältyy kirjahylly, suihkuverho, työtuoli, työvalaisin, kirjoituspöytä ja sänky (80x200cm). Patja ja verhot eivät sisälly kalustukseen.

Tarvitsenko oman digiboxin?

Kaikki LOAS:n talot ovat Soneran kaapelitelevisioverkossa, jossa on mahdollista katsella digilähetyksiä omalla kaapeliverkkoon tarkoitetulla digisovittimella. LOAS ei hanki talokohtaisia keskussovittimia, joka ei ole edes mahdollista kaapelikohteissa, eikä digisovittimia asuntoihin vaan ne on jokaisen hankittava itse aivan kuten missä hyvänsä vuokra-asunnossa.

Kattolamppu on palanut, korjaako LOAS sen?

Asukkaan tulee vaihtaa kaikki kierrekantaiset lamput ja loistelamput. LOAS Huolto suorittaa halutessasi lamppujen vaihdon, mutta se on erikseen laskutettavaa työtä. Palaneiden lamppujen vaihto maksaa 20 euroa (sisältäen lamput). Suositeltavaa on käyttää energiansäästölamppuja.

Mitä tehdä, kun sähköä ei tule huoneeseen / pistorasioihin / tietokoneeseen?

Tarkista sulaketaulusta, ettei sulakkeita ole palanut. Uudemmissa kohteissa on vikavirtakytkin voinut painua alas. Jos vika ei ole sulakkeissa eikä käyttämissäsi laitteissa, tee vikailmoitus asukkaiden intrassa. Jos sähköä ei tule keittiöön, niin soita vielä varmuuden vuoksi asuntotoimistoon.

Miten saan astianpesukoneeni asennettua?

Astianpesukoneen asennuksen voit tilata intran kautta tekemällä asiasta työtilauksen. Kaikkiin asuntoihimme ei voida astianpesukonetta asentaa. Jos olet epävarma asennuksen mahdollisuudesta, pyydä LOASilta varmistus asiaan ennen kuin hankit koneen.

LOAS veloittaa asennuksesta voimassa olevan huollon tuntiveloitushinnan mukaan. Minimiveloitus on yksi tunti. Voimassaoleva veloitus löytyy hinnastosta. Asennustarvikkeet ja koneen alle tuleva muovinen turvakaukalo veloitetaan asukkaalta. Kaikki asennuksesta syntyvät kulut laskutetaan asukkaalta. Halutessaan asukas voi tilata asennuksen myös muulta taholta. LOASin suorittaman asennustyön jälkeenkin koneen toiminta ja oikea käyttö on aina asukkaan vastuulla. Poismuuton yhteydessä irrotus tapahtuu veloituksetta.

Miten toimin oman pyykinpesukoneen asennuksen kanssa?

Pyykinpesukoneita asennetaan voimassa olevan tuntiveloitushinnan mukaan ja asennustarvikkeet veloitetaan asukkaalta. Voimassaoleva veloitus löytyy hinnastosta. Pyykinpesukoneen asennuksessa saa asukas käyttää myös erikoisliikettä.

Toimittaako LOAS polttopuita yhteisiin grilleihin?

Ei. LOAS suosittelee käyttämään hiiltä grillattaessa, koska grilli ei kestä paksujen puiden aiheuttamaa kovaa kuumuutta.

Ajattelin pitää tuparit, jotka saattavat kestää pidempään kuin klo 23.00. Miten tulee menetellä?

LOAS:n säännöt kieltävät melun aiheuttamisen välillä 23.00 – 06.00 ja tämä on pääsääntö. Informoimalla etukäteen kaikkia lähinaapureita, niin heidän suostumuksellaan on mahdollista juhlia hieman pidempään. Hyviin tapoihin kuuluu vähintään jakaa laput juhlista naapureiden postiluukuista tai laittaa se ilmoitustaululle niin että lapusta käy selville kuka on vastuuhenkilö, puhelinnumero ja mihin asti on aiottu juhlia pitää. Naapureiden mielipiteitä on kunnioitettava.

Meillä oli loistavat bileet, mutta eräs vieraista löi reiän WC:n oveen. Miten jatketaan?

Asukas on vastuussa myös vieraistaan ja heidän aiheuttamista vahingoista. Tee vikailmoitus asukkaiden intrassa ja kerro tilanteesta. LOAS:n huolto korjaa vahingon ja laskuttaa jälkikäteen. Kyseinen vika tulisi esiin viimeistään lähtötarkastuksessa, jolloin se vähennettäisiin takuumaksusta. Toimittamalla asian LOAS:n tietoon heti vahingon tapahduttua saadaan vahinko korjattua, ja vuokralainen pääsee asumaan jälleen kunnossa olevassa asunnossa.

Haluaisin asentaa kattoon tuulettimen / uuden valaisimen. Onko tämä mahdollista?

Kaikkiin asennus/muutostöihin tarvitaan ehdottomasti lupa LOAS:n huoltotyönjohtajalta. Tee vikailmoitus asukkaiden intrassa ja kirjoita kuvaus haluamastasi muutoksesta, niin asiaan otetaan kantaa. Asukas on vastuussa, että poismuuttaessa asunto on alkuperäisessä kunnossa. LOAS veloittaa mahdolliset lisätyöt, jotka aiheutuvat asukkaan tekemästä muutoksesta.

Saanko asentaa lautasantennin parvekkeelleni?

Et. Kaikki kiinteistöt ovat kaapelitelevisioverkossa, josta voi tilata eri maksua vastaan haluamiansa palveluita.

Saako asuinhuoneiston parvekkeella tupakoida?

Ei. Kaikki LOAS:n asunnot ovat savuttomia, ilman poikkeuksia.

Saako asuinhuoneiston parvekkeella grillata?

Grillaaminen tavallisilla grilleillä on sallittu. Edellytetään erityistä varovaisuutta. Grillissä ei missään tilanteessa saa ola avotulta, sitä ei saa jättää valvomatta ja sen läheisyydessä ei saa olla syttyviä materiaaleja.

Joku on käynyt asunnossani minun poissa ollessani. Kuka on ollut asialla?

LOAS:n huoltomiehet käyttävät yleisavainta mennessään korjaamaan asukkaan ilmoittamaa vikaa ellei toisin ole sovittu. Jokainen tilattu työtehtävä jää tietokantaan, josta voidaan selvittää huoltomiehen tekemä työ vuosienkin päähän. Soluasunnossa tulee ottaa huomioon, että vikailmoituksen on voinut tehdä myös kämppäkaveri. LOAS suorittaa myös ennakkohuoltoa kiinteistöissään, jolloin käytetään yleisavainta asukkaan poissa ollessa. Ennakkohuolloista ilmoitetaan asukkaiden intrassa ja kohteen ilmoitustaululla ja/tai ovissa hyvissä ajoin ennen toimenpiteitä. Ulkopuolinen erikoisliike saattaa myös suorittaa koko kiinteistöä koskevia huoltotoimenpiteitä, joista myös ilmoitetaan asukkaille etukäteen.

Miksi ilmoittamaani vikaa ei ole korjattu heti?

Vikailmoitukset hoidetaan ensisijaisesti tärkeysjärjestyksen mukaan. Asumista haittaavat viat pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti. Jääkaapin toimimattomuus kesähelteillä ohittaa lattialistan maalauksen. Asukkaiden intrassa tehdyt vikailmoitukset kirjautuvat reaaliaikaisesti huollon työlistalle ja voit seurata itse ilmoituksen käsittelyä. Jos ilmoittamasi vika on välitöntä vaaraa aiheuttava tai suunnattomasti asumista haittaava (vrt. jääkaappi), voit soittaa myös ilmoituksen jättämisen jälkeen asuntotoimistoomme. Asuntotoimiston virkailijat ilmoittavat huollon työjohdolle erittäin kiireellisistä tapauksista.

Asun kalustetussa asunnossa, mutta haluan käyttää omia huonekaluja. Löytyykö varastotilaa LOAS:n käyttämättömille kalusteille?

Valitettavasti ei löydy. Asukas voi säilyttää tavaroitaan omassa irtainvarastossa. (ns. häkkivarasto) Kalusteita ei saa missään tapauksessa säilyttää varaston käytävillä. Lähtötarkastuksessa kaikkien LOAS:n kalusteiden tulee olla asunnossa paikallaan ja koottuina.

Jääkaappini pitää kovaa ääntä käydessään. Onko se rikki?

Nykyisten ympäristöystävällisempien jääkaappien käyntiääni on hieman äänekkäämpi kuin entisten. Asialle ei voida tehdä mitään. Äänen voimakkuutta voi yrittää pienentää vetämällä jääkaappia hieman irti seinästä, jolloin ääni voi vaimentua.

Missä voin pestä pyykkini ja paljon se maksaa?

Jokaisessa kohteessamme on pesula, jonka käyttö on maksutonta asukkaillemme. Pesulan varustukseen kuuluvat myös silitysrauta ja silityslauta. Sijainnin voit tarkistaa kohde-esittelyissä. Säästä huomattavasti pesukuluissa annostelemalla oikein. Lappeenrannassa veden kovuus on pehmeä ja siksi normaalia vähempi pesuainemäärä riittää. Katso tarkemmat ohjeet pesuainelaatikon kyljestä.

Talon pesulassa pesukone ei toimi. Mitä tehdä?

Ennen vikailmoituksen tekemistä lue vielä kerran annetut käyttöohjeet. Eräät pesuohjelmat eivät linkoa ollenkaan, josta johtuu pyykin jääminen märäksi. Tarkista myös virtakytkimien asento.

Siivouspäivä on koittanut asunnossani. Onko olemassa yhteisiä siivousvälineitä?

Jokaisesta pesulasta pitäisi löytyä pölynimuri yhteistä käyttöä varten. LOAS ei toimita pesutupiin uusia imureita, mikäli pesutuvasta puuttuu imuri.

Mitä teen, jos asunnossani on tuholaisia (hyönteisiä tms.)?

Jos asunnossa on tuholaisia tai muita hyönteisiä tee vikailmoitus. Pääsääntö on se, että vuokranantajan tulee suorittaa tuholaisten torjunta, mikäli huoneistossa havaitaan tuholaisia (hyönteisiä tms.), jotka voivat levitä rakenteissa toisiin huoneistoihin. Vuokranantajan vastuu ei ulotu tämän pidemmälle eli vuokranantaja ei joudu korvaamaan syötyjä elintarvikkeita, muuta tuhoa tai haittaa hyönteisistä, jos sellaista aiheutuu vuokralaiselle. Mikäli vuokralainen on tuonut tuholaiset huoneistoon, niin tässä tapauksessa vastuulliseksi torjuntatoimenpiteistä voi joutua myös vuokralainen. Sellaiset tuholaiset, jotka pesivät ihmisissä, eivät kuulu vuokranantajan vastuulle.

Kohteessamme ovat nurmialueet olleet pitkään hoitamattomat ja siivous on laiminlyöty jatkuvasti. Mihin voin ilmoittaa?

Huoltoyhtiön toimintaa valvovat LOAS:n työntekijät. Ruusuja ja risuja ohjataan mielellään eteenpäin asianomaisille. Helpoin tapa tuoda LOAS:n tietoon tarpeellisiksi katsomiasi asioita on lähettää sähköpostia.

Poismuuttaessa kämppään jäi tavaroita. Säilyttääkö LOAS näitä varastoissaan?

Ei säilytä. Asunnon luovuttamisen jälkeen huoneisto tyhjennetään kaikista tavaroista / vaatteista / kalusteista, jotka viedään jätteenkäsittelyyn. Jos asukas jättää asuntoon tavaroita pois muuttaessaan, laskutetaan asunnon tyhjentämisestä syntyneet kulut asukkaalta.

Mihin voin lähtiessä palauttaa avaimen?

Virka-aikana avain tulee palauttaa asuntotoimistoon. Arki-iltana tai viikonloppuna avaimen palautus tapahtuu asuntotoimiston ulko-oven vieressä olevaan lukolliseen postilaatikkoon kirjekuoressa, jossa on nimi ja osoite.

Sain laskun yhteistilojen siivouksesta, vaikka en ole muuttanut mihinkään. Miten tämä on mahdollista?

Vuokralaisen tulee hoitaa asuntoa huolellisesti ja yhteistiloista soluasunnosta vastataan yhteisesti. Huoltomies on voinut käydä tekemässä lähtötarkastuksen kämppiksellesi ja jättänyt siivouskehotuksen yhteisiin tiloihin. Niitä ei ole siivottu määräajassa, jolloin LOAS on tilannut siivousliikkeen asuntoon ja laskuttanut asukasta. Asukas on vuokrasopimusta allekirjoittaessaan sitoutunut sääntöihin. LOAS voi myös jättää siivouskehotuksen muussa yhteydessä, jos havaitaan laiminlyöntejä huoneiston siivoamisessa. Jos siivouskehotuksen jälkeen asuntoa ei ole siivottu, LOAS tilaa siivousliikkeen ja laskuttaa asukasta / asukkaita.

Milloin saan vakuusmaksun takaisin?

Vakuusmaksu palautetaan kahden (2) kuukauden kuluessa vuokrasopimuksen päättymisestä, mikäli kaikki velvoitteet LOAS:tä kohtaan on hoidettu. Mahdolliset siivous / korjauskulut vähennetään takuumaksusta. Siivouskulut voi välttää suorittamalla perusteellisen lähtösiivouksen.